تاریخ: 1397، منبع: وب سایت مهاجران: کردیت کارت Credit Card یا کارت اعتباری نوعی وام است که بانک یا یک مؤسسه مالی در اختیار دارنده کارت قرار

می دهد. این وام معمولا سقف معینی دارد که هنگام اعطای کارت به دارنده اعلام می شود. همچنین کارت اعتباری پس از مدتی (معمولا 2 الی 3 سال) باطل می شود که در صورت صلاحدید مؤسسه صادر کننده کارت، با ارسال کارتی جدید تمدید خواهد شد وگرنه خود بخود از بین می رود. در ازای کارتی که دریافت می نمایید می توانید به فروشگاههای قبول کننده کارت مراجعه کنید و در محدوده اعتبار کارت خرید نمایید. وجود کارت اعتباری کمک بزرگی در کاهش استفاده و حمل پول نقد هنگام معاملات است. و مشخص است که اگر از کردیت کارت استفاده کرده اید و در واقع از موسسه ارائه دهنده کردیت کارت وام گرفته اید، می باید سر وقت بدهی خود را به این موسسه پرداخت نمایید. هر ماه یک بار لیست خرید با کردیت کارت و جزئیات استفاده از آن برای شما از طریق ایمیل و یا پست و یا هر دو ارسال می گردد که البته در آن گفته می شود که در صورتیکه توان پرداخت بدهی خود را ندارید، چه میزان باید پرداخت نمایید تا مشکلی برای اعتبار شما و کردیت کارتتان پیش نیاید.

.

کارتهای اعتباری شناخته شده در کانادا

معروفترین کارتهای اعتباری موجود در کانادا Visa، Master Card و American Express می باشند. تا جایی که بنده مطلع هستم اینجا از کارت Discover استفاده نمی شود، یا اگر هم می شود خیلی محدودتر از آمریکاست.

کارتهای Master Card و Visa به وسیله بانکها و موسسات اعتباری مختلف ارائه میشوند. برای مثال بزرگترین بانک کانادا رویال بانک کارت Visa و بانک CIBC کارت Master Card ارائه می کنند. کارت American Express نیز توسط بانکی به نام AMEX  ارائه می شود. کار این بانک تا جایی که بنده مطلع هستم برروی خدمات اعتباری متمرکز شده است.

بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای مانند والمارت و سیرز خودشان کارت اعتباری صادر می کنند که تفاوت چندانی با کارت های اعتباری صادره توسط بانک ها ندارد.. 

هنگام استفاده از پمپ بنزین و تلفن عمومی نیازی به امضا نیست و مستقیما پول رو به دستگاه پرداخت میکنید. همچنین سرویسهای جدیدی در بعضی فروشگاه ها وجود دارند که در صورت استفاده از آنها نیازی به امضا کردن ندارید. از جمله معروفترین این سرویسها می توان به PayPass اشاره کرد که از خدمات Master Card است. بعضی کارتهای جدید هم مجهز به یک تراشه الکترونیکی Chip هستند که در صورت استفاده از آنها به جای امضا کردن کارت را در دستگاه کارت خوان قرار می دهید و بعد با وارد کردن یک کد، مبلغ معامله را تایید می نمایید.

علاوه بر پمپ بنزین و تلفن عمومی، دستگاههای دیگری هم وجود دارند که کارت اعتباری قبول می کنند. برای مثال می توان به بعضی از دستگاههای پرداخت پول برای استفاده از پارکینگهای عمومی اشاره کرد.

 

Due Date: مهلت پرداخت – این اصطلاح به تاریخی اشاره میکند که اگر تا آن تاریخ بدهی تان را پرداخت نکنید مشمول بهره می شود. دقت کنید که معمولا بهره های کارتهای اعتباری زیاد است (18 درصد به بالا)؛ بنابراین حتی المقدور کل بدهی تان را قبل از این تاریخ پرداخت کنید. حتی اگر امکان پرداخت همه بدهی تان را ندارید لازم است حداقل پرداختی Minimum Due را قبل از این تاریخ بپردازید.

Minimum Amount Due یا Minimum Payment Due: حداقل پرداختی – حداقل مبلغی که باید از بدهی تان بپردازید. این حداقل بستگی  به سیاستهای شرکت صادر کننده کارت اعتباری دارد. مثلا ممکن است 3% کل بدهی تان باشد. برای مثال اگر کل بدهی تان 2000 دلار است (یا همان Outstanding Balance) این مبلغ ممکن است 60 دلار باشد. پرداخت این مبلغ در موعد مقرر واجب است. من این را درشت نوشتم تا فراموش نکنید. اگر این مبلغ را قبل از Due Date بپردازید که هیچ وگرنه علاوه بر اینکه ممکن است جریمه شوید روی سابقه اعتباری تان تأثیر بسیار بدی میگذارد.

Grace Period: مهلت پرداخت – این اصطلاح به دوره زمانی اشاره می کند که فرصت دارید بدون پرداخت جریمه و یا بهره بدهی تان را بپردازید. در حقیقت این دوره فاصله زمانی بین صدور صورت حساب Statement  و Due Date است. مثلا ممکن است Statement در تاریخ 20 ژانویه صادر بشود ولی شما تا 10 فوریه فرصت داشته باشید که مبلغ بدهی را پرداخت کنید. به حد فاصل 20 ژانویه تا 10 فوریه Grace Period می گویند.

Rate: بهره – همان بهره است که بسته به موسسه اعتباری یا نوع کارتی که دریافت می کنید کاملا متفاوت است. بهره اغلب کارتهای اعتباری در کانادا بین 18 تا 20 درصد است ولی بعضی اوقات این بهره به مراتب کمتر و در مورد فروشگاه ها معمولا خیلی بیشتر و حدود 25 تا 30 درصد است.

Introductory Rate: بهره آغازین – خیلی از کارتهای اعتباری برای تشویق افراد به تقاضای دریافت، برای مدتی بهره ای به مراتب کمتر، از شما می گیرند. مثلا ممکن است شش ماه اول بهره کردیت کارت معادل 3% باشد و بعدا به 18% تبدیل شود. در اصطلاح به این بهره ها Introductory Rate می گویند. مواظب باشید که گول این بهره ها رو نخورید. حتما نوشته های قرارداد کارت اعتباری را بخوانید تا بدانید این بهره پایین از چه زمانی به بهره بالاتر تبدیل می شود

سایر اطلاعات: شما می توانید برای یک کردیت کارت برای کسی دیگر هم (مثلا همسرتان) در اختیار داشته باشید که دو نفر از یک حساب هزینه کنند و تسویه حساب هم نمایند. خیلی وقت ها یکی از طرفین اعتباری برای گرفتن کارت ندارد و با این وسیله می توان به فردی که صاحب اعتباری نیست هم کردیت کارت ارائه نمود.

بسیاری از اوقات کردیت کارت به شما اجازه می دهد که رقمی پول نقد از حساب بردارید و آنرا استفاده نمایید، این عملیات بانکی از طریق ای تی ام می تواند انجام پذیرد. البته در این رابطه وقتی پول را از بانک می کشید باید بهره آنرا هم پرداخت نمایید. 

 

چند اصطلاح مرتبط با کارت اعتباری

 

Balance یا Outstanding Balance: مانده حساب – این عبارت به معنای میزان بدهی شما به بانک در لحظه صدور صورت حساب Statement یا وقتی است که حسابتان را آنلاین مشاهده می کنید. دقت کنید که معمولا وقتی خریدی می کنید چند روز بعد در حسابتان منعکس می شود؛ به همین دلیل ممکن است بدهی واقعی شما بیشتر از مبلغی باشد که در  صورت حساب می بینید

 

چگونه می توان کردیت کارت دریافت کرد

کارت اعتباری که صادر می شود می تواند بر اساس سابقه اعتبار و کار و درآمد گیرنده کارت باشد و یا ضمانت از طرف شخص معتبر از دید ارائه کننده کردیت کارت. پیشنهاد می شود برای مهاجرین تازه وارد به کانادا که وقتی می خواهند حساب بانکی باز کنند  شرایط دریافت کردیت کارت رو ابتدا با بانک صحبت نمایند. بعضا می توان بانک هایی را پیدا کرد که کردیت کارت با رقم پایین را در همان ابتدا به صاحب حساب بانکی ارائه دهند و بمرور اعتبار این کارت افزایش پیدا خواهد کرد بعد از آنکه بدهی های کردیت کارت سر موقع پرداخت شود و مهاجر هم شروع به کار کردن بکندو این کار کردن برای صاحب کارت اعتبار بیشتری خواهد آورد.

 

 منبع این مطلب از سایت مهاجران در این لینک می باشد با تغییرات جزئی که در آن داده شده است.

 

 

 

درباره ما

شرکت رامون با اسم تجاری Do Ramoon Ltd شرکتی کانادایی است که طبق قوانین فدرال کانادا به ثبت رسیده است. این شرکت در راستای ارائه خدمات بین المللی از جمله اخذ پذیرش از انواع مدارس، کالج ها، دانشگاه های معتبر سراسر دنیا مخصوصا کانادا، مشاوره برای مهاجرت به کانادا، اروپا، ترکیه، اخذ ویزاهای موقت (توریستی، تحصیلی و غیره) و بورسیه های تحصیلی فعالیت دارد. 

ادمین تلگرام رامون         RamoonSupport@

 

                     

Please let us know your name.

Please let us know your email address.

Please write a subject for your message.

Please let us know your message.


Refresh Invalid Input

عدد نمایش داده شده را وارد کنید