تاریخ: 4 خرداد 1398-  منبع: وب سایت مداد-شهرام یزدان پناه:  حزب نئودموکرات NPD/NDP: در خلال دوران رکود بزرگ اقتصادی کانادا در سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۹، 

حزب نئودموکرات کانادا از دور هم جمع شدن طبقه ناراضی کارگر شکل گرفت. این حزب در ابتدای تشکیل افکار سوسیالیستی عمیقی داشت و به منظور مبارزه با کاپیتالیسم و اقتصاد بازار آزاد شکل گرفته بود. اما از آن دوران تاکنون خیلی ملایم‌تر شده و سیاست‌های این حزب تغییرات عمده‌ای کرده است. این حزب چپ‌گرا هیچ وقت زمام قدرت کشور را در دست نداشته است. این حزب که روزگاری تلاش داشت تا اقتصاد دولتی را در کشور ایجاد کند امروز از نظر فکری بسیار به حزب لیبرال نزدیک شده است با این تفاوت که مواضع بسیار تندتری در قبال موضوعات مختلف می‌گیرد.

 حزب نئودموکرات NPD/NDP

بعضی از خدمات اجتماعی کانادا مانند حقوق بازنشستگی برای کهن‌سالان و طرح بیمه عمومی از جمله دستاوردهای حضور این حزب در مجلس کانادا بوده است. هرچند کانادا تا امروز هیچ‌وقت نخست وزیر نئودموکرات نداشته است. 

این حزب تقریبا همیشه سومین حزب قدرتمند کانادا بوده به جز سال ۲۰۱۱ که توانست با پشت سر گذاشتن لیبرال‌ها به دومین حزب قدرتمند کانادا و حزب مخالف دولت وقت که از آن محافظه‌کاران بود، تبدیل شود.

 

حزب سبز کانادا (Green Party)

معمولا این حزب بعنوان حزبی فعال در زمینه محیط زیست مطرح بوده که می خواهد با قرار دادن مسئله محیط زیست مسائل سیاسی را هم با همین دیدگاه حل و فصل نماید ولی این رویکرد در میان مردم طرفداری نداشت و در انتخابات معمولا براحتی حزب سبز موفق به بدست آوردن کرسی در پارلمان نمی شد. 

با رهبری جدید خود "الزابت می" توانست نوع تبلیغات خود را از رویکردی صرفا محیط زیستی به رودیکردی چپی تغییر دهد. با این تغییر و تحولات این حزب توانست توجه ها را به سمت خود جلب کند و تعدادی نماینده در پارلمان داشته باشد اما هنوز این حزب در رده های آخر احزاب قدرتمند کانادا می باشد.

بعد از قضایای پرسر و صدای  SNC-Lavalin که جودی ویلسون ریبولد توسط تورودو از حزب حاکم اخراج شده بود و همچنین جین فیلپات که با ماجرهایی مشابه ویلسون ریبولد از حزب اخرج شده بود، احتمال داده می شد این دو خانم به حزب سبز محلق شوند و بتوانند این سه زن تحول بزرگی در انتخابات به نفع حزب سبز بوجود آورند که نهایتا چنین ائتلافی صورت نگرفت و خانم جودی ویلسون ریبولد به طور مستقل وارد انتخابات پارلمانی گردید.

حزب تازه تاسیس مردم (The People’s Party)

ماکسم برنیه اخیرا از حزب محافظه کار با جنجال بسیار جدا شده و حزب مردم را تشکیل داد. ماکسیم برنیه وزیر دولت هارپر بوده. این وزیر سابق اعتراض داشت که حزب محافظه کار در سیاست های خود بیش از حد ااحتیاط می کند و باید محافظه کارتر عمل کرد این شد که حزب جدید را با همین رویکرد راه انداخت. این حزب در برخورد با مسائل مهاجرت و چند فرهنگی در جامعه آمریکا واکنش های تند و منفی از خود نشان می دهد.

 

اولین آزمون جدی این حزب در انتخابات فدرال خود را نشان خواهد داد و باید منتظر ماند و نتیجه انتخابات را دید. فعلا غیر از ماکسیم برنیه این حزب نماینده ای در مجل ندارد. باید دید ظهور دانلد ترامپ چه میزانی بر رویکرد مردم در کانادا تاثیرگذار خواهد بود. 

    

 

پایان قسمت دوم از نگاهی به احزاب سیاسی عمده کانادا، منبع خبر (به همراه ادیت توسط مجموعه رامون) از سایت مداد در این لینک، نویسنده: شهرام یزدان پناه

قسمت اول این مطلب را در این لینک می توانید مشاهده کنید

درباره ما

شرکت رامون با اسم تجاری Do Ramoon Ltd شرکتی کانادایی است که طبق قوانین فدرال کانادا به ثبت رسیده است. این شرکت در راستای ارائه خدمات بین المللی از جمله اخذ پذیرش از انواع مدارس، کالج ها، دانشگاه های معتبر سراسر دنیا مخصوصا کانادا، مشاوره برای مهاجرت به کانادا، اروپا، ترکیه، اخذ ویزاهای موقت (توریستی، تحصیلی و غیره) و بورسیه های تحصیلی فعالیت دارد. 

ادمین تلگرام رامون         RamoonSupport@

 

                     

Please let us know your name.

Please let us know your email address.

Please write a subject for your message.

Please let us know your message.


Refresh Invalid Input

عدد نمایش داده شده را وارد کنید