تاریخ: 1397- منبع: وب سایت هفته، خانم مریم ایرانی: برای جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و وزیرانِ اولِ استان‌های زیر مجموعه دولت، روز پرتنش و بی‌حاصلی بود.

با وضعیتی که در این جلسه بوجود آمد دولت فدرال فقط می تواند روی استان های آلبرتا و ساسکاشوان حساب ویژه ای باز کند. جلسه‌ای با موضوع مهمِ دستور مشترک برای بخش انرژی و محیط زیست در مونترال برگزار شد. در این نشت نخست وزیر کانادا و نمایندگانِ دولت‌های استان‌های کبک، بریتیش کلمبیا، نیوبرانزویک و آلبرتا شرکت کردند اما طرفین بدون هیچ دستاورد و برنامه مشخصی میز مذاکرات را ترک کردند. نخست‌وزیر استان اونتاریو، «داگ فورد»  Doug Ford قبل از حضور در جلسه اعلام کرده بود که در صورتی که محتوای مسائلی که در این جلسه مطرح می‌شوند در راستای منافع مربوط به استان اونتاریو نباشد، دلیلی برای توافق نمی‌بیند. او و ترودو روز پنجشنبه، قبل از این جلسه با یکدیگر صحبت کرده بودند و فورد، نگرانی‌های اونتاریو درباره مالیات کربن را که دولت فدرال در اونتاریو را دچار چالش کرده‌بود، به نخست وزیر منتقل کرد. با این حال ترودو از او خواسته بود که به مونترال بیاید و در این جلسه حضور داشته باشد. نخست‌وزیر استان کبک «فرانسوا لوگو» با قدرت تمام با طرح «انتقال انرژی از طریق لوله‌های نفت شرقی» TransCanada Energy East مخالفت کرد و گفت ترجیح می‌دهد روی پروژه‌های تولید برق از آب بیشتر تمرکز داشته‌باشد. او بعد از حضور در این جلسه، آن را بی‌فایده و بیهوده توصیف کرد. با این حال نخست‌وزیر نیوبرانزویک برخلاف لوگو، علاقه زیادی به احیای طرح لوله‌های نفت داشت. دولت آلبرتا هم در این نشست درباره توسعه طرح لوله‌های نفتی Trans Mountain مطالبی را مطرح کرد و هر رروز تاخیر بابت این پروژه را ضرری در حدود 8 میلیارد به کانادا دانست که قابل جبران نیست. 

ابتدا نفت در سال هزار و هشتصد و پنجاه در کانادا کشف شد و با این کشف ساخت خطوط انتقال نفت و گاز به بازارهای داخلی و خارجی شروع شد، اولین جایی که نفت در کانادا کشف شده اونتاریو می باشد. در سال هزار و نهصد و چهل بود که صنعت نفت در آلبرتا توسعه پیدا کرد و این بود شروع ارسال نفت خام به قسمت شرقی کانادا و البته ایالات متحده آمریکا. سپس خطوط انتقال نفت، نفت را به ادمونتون ارسال نمودند تا از آنجا برای ونکوور و به سمت جنوب این شهر خطوط لوله های نفتی، نفت را انتقال دهد تا ظرفیت ارسال نفت خام به آمریکا افزایش پیدا کند. افزایش انتقال نفت به ایالات متحده تا سال دو هزار و ده مرتب افزایش پیدا کرد.

امروزه بیش از هشتصد و چهل هزار کیلومتر لوله نفتی در کانادا داریم، از شرق تا غرب این کشور پهناور و ثروتمند.

اما متاسفانه داستان در اینجا تمام نشد و مشکلات پشت سر هم سر راه این صنعت قرار گرفت، مشکلات فنی، سیاسی و البته محیط زیستی.

 

ماجرای چالش‌های سیاسی و زیست محیطی خطوط لوله نفت

یشترین طرح های خطوط لوله نفتی تا به امروز توسط دولت فدرال تایید نشده به دلیل اینکه این خطوط نفتی مشکلات محیط زیستی بوجود می آورد و سیاست هایی که دولت کانادا در رابطه با ایالات متحده آمریکا دارد. مثلا پروژه کارآفرین و گران قیمت انتقال نفت خام از آلبرتا به ونکوور توسط دولت فدرال در سال 2016 متوقف شد، به دلیل احتمال نشت نفت به دریا. پروژه دیگر پروژه TransCanada بود طبق معمول انتقال نفت خام از آلبرتا به سمت شرق کانادا و کبک، این پروژه هم توسط دولت کانادا متوقف گردید. پروژه گاز مکنزی هم که می تواند گاز طبیعی را از خلیج مکنزی به شمال آلبرتا حمل کند، توسط  کمپانی نفتی امپریال و شرکای آن در سال 2017 لغو شد.

فعلا می توان گفت تنها یک پروژه عمده باقی مانده با نام Trans Mountain با پیش بینی رقم هفت و چهار دهم میلیارد دلار که در سال 2013 پروژه آن پیشنهاد شده بود. بر اساس این پروژه، نفت خام از ادمونتون در آلبرتا به شهر برنابی در برییتیش کلمبیا منتقل خواهد گردید. فعلا خطوط لوله نفتی مابین این دو منطقه روزانه سیصد هزار بشکه نفت را می تواند منتقل نماید اما این میزان با پروژه جدید به هشتصد و نود هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. خطوط جدیدی تقریبا هزار کیلومتری  بموازت لوله های که هم اکنون کار می کنند ایجاد خواهد شد تا ظرفیت انتقال نفت خام سه برابر شود.

شرکتی که این پروژه رو پیشنهاد کرده ادعا می کنه با انجام این پروژه درآمد سالیانه کانادا به میزان سه و هفت دهم میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

 

پایان قسمت اول مقاله نگاهی به نفت، خط لوله‌ها و محیط زیست در کانادا | خط لوله‌های نفتی اسبابِ جدالِ استان‌ها

منبع این مطلب از سایت هفته، خانم مریم ایرانی می باشد در این لینک با تغییرات جزئی که در آن داده شده است

 

 

 

 

درباره ما

شرکت رامون با اسم تجاری Do Ramoon Ltd شرکتی کانادایی است که طبق قوانین فدرال کانادا به ثبت رسیده است. این شرکت در راستای ارائه خدمات بین المللی از جمله اخذ پذیرش از انواع مدارس، کالج ها، دانشگاه های معتبر سراسر دنیا مخصوصا کانادا، مشاوره برای مهاجرت به کانادا، اروپا، ترکیه، اخذ ویزاهای موقت (توریستی، تحصیلی و غیره) و بورسیه های تحصیلی فعالیت دارد. 

ادمین تلگرام رامون         RamoonSupport@

 

                     

Please let us know your name.

Please let us know your email address.

Please write a subject for your message.

Please let us know your message.


Refresh Invalid Input

عدد نمایش داده شده را وارد کنید