تاریخ: 1397- منبع: وب سایت هفته، خانم مریم ایرانی: جلسه روز جمعه 7 دسامبر 2018 در مونترال از این جهت بسیار مهم و کلیدی ارزیابی می‌شد که قرار بود

تکلیف بسیاری از پروژه‌های متوقف شده و یا سرگردانی که وصف آن رفت را مشخص کند. با این حال جلسه بدون نتیجه مهمی پایان پذیرفت. شاید بتوان گفت که یکی از عوامل مهم در این زمینه، نخست‌وزیر دولت کبک فرانسوا لوگو بود. بلان هیگز، نخستوزیر جدید استان نیوبرانزویک، در مونترال با امید به بحث درباره چشم انداز احیای پروژه «انتقال انرژی از طریق لوله‌های نفت شرقی»  یا  TransCanada Energy East  با همتایان استانی خود وارد شد. اما مخالفت پررنگ فرانسوا لوگو تمام امیدهایش را نقش بر آب کرد. لوگو به شدت معتقد است که طرح لوله‌های نفت شرقی به هیچ وجه از لحاظ اجتماعی در استان کبک پذیرفته شده‌ نیست.

نخست وزیر کبک در این جلسه عنوان می دارد که اگر آلبرتا نفت دارد و منبع درآمد آن بر اساس نفت می باشد، کبک هم منابع عظیمی از آب دارد و می تواند برق مورد نیاز خود را از طریق آب و انرژی خورشیدی بدست آورد که این نوع انرژی هم در جایگاه اجتماعی مردم کبک بیشتر طرفدار خواهد داشت. این سخنان خیلی خوش آیند بسیاری از شرکت کنندگان در این جلسه نبود چون سود بزرگی از طریق پروژه لوله های نفتی آلبرتا به طرف شرق کشور متوجه آنها می شد. مثلا پروژه TransCanada Energy East که قرار بوده شانزده میلیارد دلار هزینه شود و معادل یک و یک نیم میلیارد دلار این شرکت از قِبلِ این پروژه سود می برده، هم اکنون خوابیده است. پروژه عظیمی که روزانه یک و یک دهم میلیارد دلار نفت می تواند از آلبرتا به سمت شرق کشور نفت ارسال دارد و مجموعا چهار هزار و پانصد کیلومتر لوله کشی خواهد بود با حجم عظیمی که از مهندسین کارگران متحصص و عادی جذب این پروژه خواهد کرد.

جاستین ترودو هم در مخالفت با پیشنهاد دیگر هیگز مبنی بر انتقال نفت به خاورمیانه گفت که فعلا برنامه‌ای برای آن ندارد. ترودو تاکید کرد که تمایل دارد تاتمرکزش را روی این مساله که  که چگونه انرژی الکتریکی می‌تواند بین استان‌ها و سرزمین‌های خود کانادا منتقل شود، بگذارد.

در این نشست، Trudeau کبک را برای سیستم خرید و فروش آن – یک بازار مشترک برای خرید و فروش اعتبار های انتشار که انتاریو بخشی از زمان انتخاب فورد بود، ستایش کرد. او گفت که اعتقاد دارد وجود همچنین سیستم‌هایی برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی لازم است.. ترودو از تلاش‌های دولت کبک مبنی بر راه‌اندازی یک سیستم خرید و فروش مشترک انرژی که سابقا اونتاریو هم در آن عضویت داشت، تقدیر کرد.

همانگونه که از ترودو انتظار می رود او طرفدار انرژی هایی است که گازهای گلخانه ای را کمتر تولید کند و در راستای معاهده پاریس باشد که بر اساس آن می باید طی ده سال آینده تولید این نوع گازها بیست و پنج درصد نسبت به سال 2005 کاهش یابد. 

 

در همین حال در این جلسه نظرات نخست وزیران ساسکاچوآن و اونتاریو عنوان شده که تاکید نخست وزیر بر انرژی های که معروف به انرژی های پاک می باشد اجحافی است که بر استان های آنها روا داشته می شود. بعضی ها اعتقاد دارند که فشار ترودو بر روی استان اونتاریو که انرژی فسیلی استفاده کند (جهت کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای) در جهت تامین منافع سایر استان ها می باشد. هیگز عنوان می دارد تمام شرکت کننده ها در این جلسه علاقه دارند که توافقنامه پاریس اجرا شده و میزان آلودگی در محیط زیست کاهش یابد اما برای راه اندازی پروژه ها می باید از حرف های بی پشتوانه جلوگیری کرد و دنبال راه حل های عملی بود، راه حلی که امکان اجرایی شدن آن فراهم باشد.

در حال حاضر بریتیش کلمبیا و کبک با افزایش مالیات روی بحث آلاینده‌های زیست محیطی که به مالیات کربن معروف است و تمرکز روی انرژی‌ها غیر‌‌فسیلی بیش از سایر استان‌ها در حال رشد اقتصادی بدون هزینه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند در حالی‌که اونتاریو بعد از انتخاب نخست وزیر جدیدش فورد، از بیشتر توافقات زیست محیطی خارج شده‌است.

فورد هم عنوان داشته که او کارشناس محیط زیست نیست اما بخوبی از بیزینس و چهارچوب های آن اطلاع دارد و معتقد است با این وضعیت مالیاتی که بر روی کربن های تولیدی گذاشته شده، بازار کانادا در میان سایر کشورها آسیب خواهد دید. همانگونه که از این جملات می توان حدس زد، فعالین محیط زیست از مخالفین فورد می باشند. خانم مک کینا که وزیر محیط زیست دولت فدرال می باشد انگشت اتهام را به سمت فورد گرفته که گفته های او بسیار نگران کننده می باشد و می تواند عملکرد او تبعات سنگینی زیست محیطی در استان اونتاریو که جناب فورد نخست وزیر آن است داشته باشد.

 

پایان قسمت دوم  مقاله نگاهی به نفت، خط لوله‌ها و محیط زیست در کانادا | خط لوله‌های نفتی اسبابِ جدالِ استان‌ها

قسمت اول این گزارش را در این لینک می توانید مشاهده بفرمایید.

منبع این مطلب از سایت هفته، خانم مریم ایرانی می باشد در این لینک با تغییرات جزئی که در آن داده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

درباره ما

شرکت رامون با اسم تجاری Do Ramoon Ltd شرکتی کانادایی است که طبق قوانین فدرال کانادا به ثبت رسیده است. این شرکت در راستای ارائه خدمات بین المللی از جمله اخذ پذیرش از انواع مدارس، کالج ها، دانشگاه های معتبر سراسر دنیا مخصوصا کانادا، مشاوره برای مهاجرت به کانادا، اروپا، ترکیه، اخذ ویزاهای موقت (توریستی، تحصیلی و غیره) و بورسیه های تحصیلی فعالیت دارد. 

ادمین تلگرام رامون         RamoonSupport@

 

                     

Please let us know your name.

Please let us know your email address.

Please write a subject for your message.

Please let us know your message.


Refresh Invalid Input

عدد نمایش داده شده را وارد کنید